[fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”6em” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text]
Iedereen kan Kunst – procesgerichte kunsteducatie
Leer hoe je optimaal het creatieve proces van je leerlingen begeleidt en faciliteert
Kinderen willen onderzoeken, experimenteren, uitproberen, reflecteren en vormgeven. Ze willen aanraken, proeven, ruiken, nadenken en zelf keuzes maken. Ze willen uitdrukking geven aan wie ze zijn, wat ze ergens van vinden en wat ze ervaren. Ze willen op zoek naar hun eigen plek in zichzelf en hun plek naast de ander. Daarvoor is het noodzakelijk dat ze zich niet alleen cognitief ontwikkelen, maar ook creatief en kunstzinnig. Zodat ze in de toekomst in staat zijn hun eigen leven vorm te geven.
Kunsteducatie: wat is dan precies ‘procesgericht’?
Je kunt als leerkracht een werkje (zeg: een vis van papier) knutselen en de leerlingen de opdracht geven dit na te maken. De leerlingen doen dat netjes en er hangen 30 dezelfde vissen in de klas. Wat heeft de leerling nu geleerd? Heeft hij geleerd te onderzoeken? Te experimenteren? Verschillende opties te bekijken, daarop te reflecteren, af te wegen en te kiezen? Heeft hij uitdrukking gegeven aan zijn eigen creativiteit?
Aan de andere kant van het spectrum staat de ‘vrije expressie’: tegen de kinderen wordt gezegd ‘maak maar een toneelstukje over ridders’ of ‘maak een herfsttekening’. De leerling gaat aan de slag en tekent precies datgene wat hij al kent en beheerst. De tekening in groep 5 ziet er hetzelfde uit als die in groep 8. Er worden geen nieuwe verbanden gelegd, het onderzoek ontbreekt, er wordt niet tussentijds gereflecteerd of geëxperimenteerd met kleuren, materialen, stijlen of abstractie.
In beide gevallen sprint de leerling direct naar het eindresultaat en is geen eigenaar van zijn eigen creatieve proces. Daartussenin ligt het procesgericht werken. De taak van de leerkracht is het faciliteren van het creatief proces van de leerling en de leerling te stimuleren eigen keuzes te maken, te onderzoeken en te experimenteren. De leerkracht doet niet meer voor, maar vraagt door, biedt opties, waarschuwt en doet suggesties. De leerling blijft steeds eigenaar van zijn eigen proces en eindproduct.
Er hangen niet meer 30 dezelfde vissen in de klas, maar een uniek eigen werk van elke afzonderlijke leerling.
In de training ‘Iedereen Kan Kunst – Procesgerichte kunsteducatie’:
- leer je hoe je leerlingen optimaal begeleidt in hun eigen creatieve proces
- je ervaart en krijgt inzicht in hoe een creatief proces eruit ziet
- je leert welke componenten essentieel zijn en wat de leerling nodig heeft om een volledig creatief proces door te maken
Het resultaat is dat de leerlingen worden uitgedaagd, ze ontwikkelen vaardigheden als experimenteren, reflecteren en onderzoeken en ze worden in staat gesteld zelf uitdrukking te geven aan hun eigen ideeën. Jij als leerkracht leert dit proces te begeleiden en faciliteren.
‘Maar ik ben zelf helemaal niet creatief!’
Dat hoeft ook niet: het is een misvatting dat je zelf heel creatief zou moeten zijn om een creatief proces optimaal te kunnen begeleiden! Sterker nog, degene die zelf heel gestructureerd en logisch denkt, is vaak des te beter in staat een proces te overzien en faciliteren.
Meer informatie of deze training aanvragen? Neem gerust contact op!
In dit artikel lees je hier meer over en vind je alvast wat inspiratie.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]