Durf te Denken!
Filosoferen in de klas

Foto

Filosoferen betekent kritisch, creatief en zorgvuldig nadenken.
Van kinderen wordt tegenwoordig veel verwacht aan resultaten, toetsen en doelen.
De tijd nemen om ergens diep en uitgebreid over na te denken is er niet zomaar, laat staan dat je sámen ergens over na kunt denken.
Filosoferen met kinderen kun je omschrijven als een ‘denkavontuur’: we gaan op onderzoek uit in onze eigen gedachten en leren de gedachten van anderen kennen. De reis op zich is daarbij interessant genoeg, we hoeven niet snel ergens naartoe. 
De verwondering die bij kinderen van nature aanwezig is, wordt hier geprikkeld en krijgt volop aandacht. Samen onderzoeken we vragen en thema’s die voor de kinderen van belang zijn. 

Moet je altijd aardig zijn?
Ben jij de eigenaar van je schaduw?
Kun je de baas over iemand zijn?
Waarom mis je iemand als diegene weg is?

Filosoferen met kinderen levert op dat:

  • Kinderen hun eigen gedachten beter kennen en kunnen verwoorden
  • Kinderen verschillen en overeenkomsten tussen hun eigen ideeën en die van anderen herkennen en benoemen
  • Ze leren luisteren naar wat er werkelijk gezegd wordt
  • Hun taalvaardigheid wordt vergroot en aangescherpt

Filosoferen geeft kinderen een vrij gevoel: er zijn immers geen foute antwoorden en iedereen kan het. 
Dát is nog eens goed voor je zelfvertrouwen!

In deze training ervaar je als leerkracht zelf hoe het is om te filosoferen. Door middel van praktische, speelse opdrachten gaan we aan de slag met de basisbeginselen van luisteren, analyseren, verbaliseren en doorvragen. De geleerde opdrachten kun je natuurlijk uitproberen met je eigen leerlingen.

De exacte inhoud van de training wordt altijd afgestemd op de wensen van de school en de leerkrachten.