Op een supertoffe jeugdtheaterschool in Amsterdam mag ik een aantal weken filosoferen met leerlingen. De leerlingen zijn tussen de 12 en 16 jaar oud en krijgen les in spel, beweging, mime, theatermaken, filosoferen en meer.
Aan het eind van iedere les vraag ik de leerlingen een filosofische vraag te delen. Dat kan iets zijn wat we in de les hebben besproken, maar ook iets dat ze op dit moment bezig houdt op school of thuis.
De vragen worden alleen maar uitgesproken aan het eind van de les, er wordt geen antwoord op gegeven. Door dit vaker te doen, worden leerlingen handiger in het bedenken en formuleren van filosofische vragen.
Met hun toestemming heb ik een aantal vragen opgenomen. Geniet mee van deze pareltjes!
Aan het eind van iedere les vraag ik de leerlingen een filosofische vraag te delen. Dat kan iets zijn wat we in de les hebben besproken, maar ook iets dat ze op dit moment bezig houdt op school of thuis.
De vragen worden alleen maar uitgesproken aan het eind van de les, er wordt geen antwoord op gegeven. Door dit vaker te doen, worden leerlingen handiger in het bedenken en formuleren van filosofische vragen.
Met hun toestemming heb ik een aantal vragen opgenomen. Geniet mee van deze pareltjes!
Meer lezen:
- Wat je over jezelf denkt, bepaalt hoe gevoelig je bent voor het oordeel van de ander
- Een oefening om erachter te komen wat écht belangrijk is
- Minder frustratie door een simpele denk-oefening
- 3 tips om betere vragen te stellen
- Dat ene zinnetje dat een gelijkwaardig gesprek meteen om zeep helpt
- Een filosofisch gesprek: hoe niets is wat het lijkt
- Waarom iedereen creatief is
- Inzicht in het creatief proces: dat helpt
- Stilstaan bij je gedachten is vooruitgaan in je denken
Tadaa. Nieuwsbrief.
Hebben we ook. Met artikelen, grapjes, overdenkingen, ideeën, nieuwe activiteiten, twijfels en dilemma's.
Kortom: menselijk spul om je dag wat mee te verrijken. Hebben?
Inschrijven is supermakkelijk, uitschrijven ook.