Groep 7/8 van een basisschool heeft een gesprek over ‘falen’. Wat is falen eigenlijk?
Kun je alleen zelf bepalen of je gefaald hebt of kun je dat ook voor een ander bepalen?
Heeft falen met iets lelijk vinden te maken? Is het erg als je faalt? Is falen ergens goed voor?
Ik liet ze een filmpje zien van Anneke Gröhnloh die van de trap valt tijdens haar Tina Turner – imitatie en vroeg: ‘heeft deze vrouw gefaald? Of niet? Waarom is dit falen? Of waarom is dit geen falen?’
Luister mee naar hun antwoorden!
We werkten in 2 groepjes van 11 á 12 kinderen.
In het geluidsfragmenten hoor je hun antwoorden op de vraag ‘was dit falen? En waarom wel of waarom niet?’
Het filmpje waar we naar keken:
Hieronder hoor je wat de kinderen vonden: was dit falen?
Wat hoor je, als je goed luistert? Welke argumenten hoor je? Wat voor soort argumenten zijn dat?Er is 1 interessant verschil tussen de 2 groepen in hoe ze kijken naar dit filmpje en vervolgens naar hun oordeel.
Kun jij benoemen wat dat verschil is?En wat denk je eigenlijk zelf: is dit falen? Of niet?
Wat hoor je, als je goed luistert? Welke argumenten hoor je? Wat voor soort argumenten zijn dat?Er is 1 interessant verschil tussen de 2 groepen in hoe ze kijken naar dit filmpje en vervolgens naar hun oordeel.
Kun jij benoemen wat dat verschil is?En wat denk je eigenlijk zelf: is dit falen? Of niet?
Veel luisterplezier!
Meer lezen:
- Filosofische vragen van kinderen en jongeren – met luisterfragment
- De decoy-vraag: hoe we onszelf voor de gek houden
- Een oefening om erachter te komen wat écht belangrijk is
- Minder frustratie door een simpele denk-oefening
- 3 tips om betere vragen te stellen
- Dat ene zinnetje dat een gelijkwaardig gesprek meteen om zeep helpt
- Een filosofisch gesprek: hoe niets is wat het lijkt
- Stilstaan bij je gedachten is vooruitgaan in je denken