Foto

‘Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat meer mensen wachten voor een rood stoplicht?’
​Da’s nog eens een vraag waar je je hoofd over kunt breken, in de hoop er een creatieve oplossing te verzinnen. Niemand vindt het leuk om te wachten voor een rood stoplicht. Ook ik kijk regelmatig even links en rechts (met het deuntje van Bassie en Adriaan in mijn hoofd, jawel) en als de kust enigszins veilig is; gauw naar de overkant dribbelen. Niet altijd de veiligste actie natuurlijk. Gevolg: ongelukken en onveilige situaties in het verkeer. Een team experts en zeer creatieve denkers vonden een fantastische oplossing.

Automerk Smart en reclamebureau BBDO Germany sloegen de handen ineen; ze wilden een campagne verzinnen om duidelijk te maken dat Smart ‘veiligheid’ hoog in het vaandel heeft staan bij de ontwikkeling van hun producten. Hun oplossing? Ze ontwikkelden een dansend stoplicht. En het wordt nog gekker: het mannetje in het stoplicht danst live. Live? Ja. Live. Kijk maar:
Dit is een waanzinnig gaaf voorbeeld van creatief denken; inventieve oplossingen verzinnen voor praktische problemen. Door middel van een interactieve installatie met motion-capture en filmtechnologie lukt het om iemand live te laten dansen en dat beeld simultaan af te spelen in het stoplicht.
Het resultaat was hier uiteindelijk dat 81% meer mensen bleven wachten voor het dansende rode licht.Ik denk dat ze in hun proces naar dit idee de creatief-denk-tool ‘Make me famous’ hebben gebruikt. Of misschien wel de tool ‘Problem equals solution’. Welke creatief-denkstrategie ze ook hebben gebruikt: dit is een gaaf voorbeeld van hoe je vanuit een praktische ‘hoe kunnen we ervoor zorgen dat’- vraag tot een innovatieve oplossing komt.

Wil je zelf eens ervaren wat een sessie creatief denken voor jouw vraag of probleem kan betekenen?
Neem contact op voor een kennismaking en korte demo!

Wil je meer zien van dit project? Bekijk dan ook de ‘making of’-video: