Foto

Vorige week zat ik in het vliegtuig terug van Mexico naar Nederland. Ik had me 10 dagen begeven in stralende zon, Maya-verhalen, tempels en boeken. We hadden eerst een vlucht van 2 uur, daarna een tussenstop in Houston en vervolgens 9 uur vliegen naar Amsterdam. 
Die eerste vlucht was vreselijk: veel turbulentie, wat normaal schijnt te zijn in dat gebied. Nu ben ik in mijn hoofd en fantasie altijd wel een held maar als puntje bij paaltje komt ben ik er toch zo eentje van ‘zeven kleuren….’ juist. 
Dus ik was al niet zo op mijn gemak. Maar daar kwam bij dat het personeel op deze vlucht gewoon ronduit onaardig was. Kortaf, ongeduldig, ze keken je niet aan en van enige geruststelling voor bange mensen was nul sprake. 

Wellicht slecht geslapen, moe, of gewoon een off-day. Dat kan natuurlijk, het is ze ook heus vergeven.
Maar het contrast met de tweede vlucht was enorm, terwijl het dezelfde vliegmaatschappij was.
De tweede vlucht was gezellig, het team vriendelijk en opgewekt en stewardess Leslie is vanaf nu altijd mijn favoriet.
Telkens als ze langsliep maakte ze een grapje, vroeg of alles nog oké was of liet op een andere manier weten dat ze er was.
En dat niet alleen bij ons, bij iedere rij. Iedere rij, werkelijk.Hoe zou jij het dan doen?
Natuurlijk was ik een beetje aan het mopperen, samen met mij lief. Mijn lief vroeg mij op een gegeven moment: stel dat jij zelf een vliegmaatschappij zou beginnen, hoe zou die er dan uitzien?
En toen begon het te borrelen: aan creatieve ideeën heb ik over het algemeen bij dit soort vragen geen gebrek.
Dus: zie hier de vliegmaatschappij van Elke Wiss.

Foto

Kleuren 
Allereerst zou ik ervoor zorgen dat de vliegtuigen vanbinnen gekleurd waren in vrolijke kleuren. Het is wetenschappelijk bewezen dat die een groot effect hebben op je energie, spirit en gemoed. (Kijk bijvoorbeeld eens hier voor info over kleuren en het effect op ons denken) Doemdenker als ik ben zou ik ook liever in een kleurig toestel de oceaan in storten dan in een saaie grijze grote doos, maar dat ben ik. Kunst 

In het vliegtuig zou je hier en daar kunst aantreffen: op de deur van de wc een schilderij, aan de binnenkant een mooi gedicht, en op het entertainmentkanaal zou je kunnen luisteren naar goede luisterboeken en ook wat klassieke muziek.
Zo is je vliegreis niet iets wat je uit moet zitten, maar een tijd waarin je je kunt laten inspireren.

Hier en daar wat entertainment – van de crew

Daarnaast zou ik enkel stewards en stewardessen aannemen die kunnen zingen en dansen. Vlak na het opstijgen zingt een steward standaard ‘Come Fly with me’ van (onder andere) Michael Buble. 
Of een rap, zoals deze tofferd:


​Veiligheidsinstructies
​De standaard veiligheidsinstructies zouden op een verrassende manier gepresenteerd worden, door er een choreografie van te maken. En grapjes, veel grapjes. 

Deze dame van Southwest Airlines heeft het alvast goed begrepen: 
Geen uniforms, maar praktisch en hip
Daarnaast zou ik ervoor kiezen dat het personeel geen stijve uniforms aan hoeft, maar ze enkel basiskleuren meegeven.
​Wat ze verder aantrekken is hun zaak, als het maar deze basiskleuren betreft en er representatief uitziet.
Of ik ontwerp zelf een kledinglijn die hip en toch praktisch is, mogen ze daar wat sets uitkiezen.Eten en drinken
Natuurlijk gaan we hier ook iets anders, creatiefs voor verzinnen. Gekke koekjes, groenten in de vorm van een vliegtuig of palmboom, en het kan vast nog gekker. Heb jij ideeën?

Creatief denken
Door jezelf in dagelijkse situaties uit te dagen een stap verder, anders, groter te denken, train je je creativiteit. Soms verzin ik een nieuw concept boekenwinkel, een nieuwe trein of meer gemak en plezier in de supermarkt. Het houdt me scherp en creatief en genereert energie. En het mooie is: iedereen kan het! Het is wel een kwestie van ontwikkelen en onderhouden, maar geen kwestie van een bijzonder talent dat slecht 2% van de bevolking heeft. Iederéén is creatief! (Twijfel je nog, lees dan dit artikel)
Creativiteit is net zoiets als spierkracht: use it or lose it.

Ik heb niet de illusie dat ik morgen platgebeld wordt door vliegmaatschappijen, maar er zijn veel organisaties en bedrijven die flink wat kunnen winnen op het gebied van dienstverlening, klantvriendelijkheid en innovatie.
Wil je daar meer informatie over of een kennismakingsworkshop creatief denken en creativiteit?
De Denksmederij geeft workshops en trainingen creatief denken en kan ook jouw creatief proces begeleiden.

Neem gerust contact op, of check deze pagina!

​Meer lezen:

Schrijf je in voor OverDenken: de nieuwsbrief met inspiratie, artikelen en activiteiten. Ben je ‘m zat? Afmelden is zo gebeurd.

* indicates required