10 tips voor betere gesprekken

Een tijdje geleden zag ik een toffe TedTalk van Celeste Headlee. Ze beschrijft in haar talk 10 tips voor betere gesprekken.
Nu ben ik toevallig ook op een missie om de wereld te helpen betere, betekenisvolle, verdiepende gesprekken te laten voeren, dus ik deel die 10 tips graag met je. Ze zijn simpel, direct toepasbaar en haar manier van spreken is leuk en makkelijk te volgen.
Eerder schreef ik een artikel over 4 conversatiekillers - da's hoe het níet moet - en deze 10 tips sluiten daar heel mooi op aan.

Celeste Headlee
Celeste Headlee is radiohost, reporter en correspondent. Haar leven bestaat uit converseren met mensen. Ze vertelt over de maatschappij van vandaag: we zijn zo druk met onze mobiele telefoons; kinderen van nu sturen eerder een whatsapp dan dat ze live iets bespreken met hun vrienden. We verleren het voeren van goede, waardevolle gesprekken, aldus Headlee.
Terwijl het voeren van een gesprek de belangrijkste vaardigheid is, 'and we fail to teach it'.

Meestal heb je daar al wel wat advies over gekregen: kijk iemand recht aan, knik en maak hmmm-geluidjes om aan te geven dat je luistert en aandacht hebt. Vat samen, zodat de ander weet dat je 'm gehoord hebt. Vergeet die tips, zegt ze. Ze zijn bullshit. Je hoeft niemand te bewijzen dat je aandacht voor ze hebt, wanneer je in feite...aandacht voor ze hebt.

De gesprekken waarna je heel blij bent, er verbinding was en je er goed op terugkijkt, je kent ze. Die gesprekken kunnen we veel vaker voeren. Er is geen enkele reden om lousy gesprekken te voeren, je moet alleen een paar dingen weten en bedenken.
Daarom: 10 tips voor superfijne gesprekken. Ze zijn van Celeste Headlee, met hier en daar een sausje Elke.


1. Stop met multitasken
Zorg dat er geen afleiding is: geen mobiele telefoon, denk niet aan dat irritante gesprek met je baas. Heb aandacht. Ben erbij. Als je het gesprek wilt stoppen, stop dan het gesprek. Maar wees er niet zo'n beetje half ongeveer.

2. Wees geen allesweter
Wanneer je alleen maar je mening wilt ventileren, zonder discussie, zonder ruimte voor twijfel of groei; schrijf een blog. Mensen die alles weten zijn saai. Je weet van tevoren al wat ze gaan zeggen en hoe de conversatie verloopt. Niks aan. Dus sta open, zet je ego aan de kant, ga de dialoog aan en laat je beïnvloeden door de ander. Iedereen die je ontmoet, kan je iets leren.

3. Stel open vragen 
Open vragen leiden tot meer verhaal dan gesloten vragen. Wil je iemands verhaal uitdiepen en méér horen, stel dan open vragen. Gesloten vragen geven je niet zoveel. Laat de ander het beschrijven, zíj zijn de expert op hun verhaal. Denk niet dat je hun verhaal al begrijpt, want dan ga je checkvragen stellen: 'voelde je je bang?' 'was je boos?'
De ander zal vooral reageren op het indrukwekkendste woord uit je vraag, en niet verder zoeken naar zijn eigen vocabulaire.
Laat henzelf de woorden vinden door te vragen 'hoe was dat voor je?' De ander zal even na moeten denken en oprechter antwoorden.

(Ik vind overigens met gesloten vragen niets mis, ze zijn in bepaalde gevallen heel effectief en bruikbaar. Daarover meer in een ander artikel 😉

4. Go with the flow
Waarschijnlijk denk je honderdduizend dingen terwijl de ander praat. Laat die gedachten lekker wat ze zijn, en blijf bij je gesprekspartner. Je kent vast zo'n tv- of radio-interview waarbij de gast aan het vertellen is, en de interviewer stelt vervolgens een vraag die geen haakje meer heeft met het verhaal, of al beantwoord is. Dat komt doordat de interviewer 2 minuten geleden stopte met luisteren omdat hij een Fantastische Vraag had gevonden en die nu per se wil stellen.
En wij doen het ook: je hebt een associatie en die wil je per se delen. Niet doen. Niet interessant, egocentrisch en komt je gesprek niet ten goede. Laat gedachten komen en net zo hard weer gaan.

5. Als je het niet weet, zég dan dat je het niet weet. 
Doe niet alsof je kennis hebt die je niet hebt. Realiseer je wat je weet en wat niet en wees daar transparant over. Durf te twijfelen.

6. Stel jouw ervaring niet gelijk aan de ervaring van de ander. 
Wanneer iemand een vervelende ervaring met je deelt, ga dan alsjeblieft niet vertellen dat jij OOK ZOIETS HEBT MEEGEMAAKT. Heeft iemand een dierbare verloren, vertel dan niet over die keer dat jij een dierbare verloor. Vertelt iemand over moeilijke dingen op het werk, vertel dan niet hoe zeer jij je werk haat.
Ook al líjkt het in de verte op de ervaring van de ander, het is nooit hetzelfde. De ander heeft een andere geschiedenis, ander karakter, andere gewoontes, andere waarden dan jij. Het is nooit hetzelfde.
Ervaringen en gevoelens zijn uniek en persoonlijk.
En nog belangrijker: het gaat niet om jou. Blijf bij de ander en speel geen 'gesprekskapertje'.

7. Stop met jezelf herhalen
Het is irritant, we doen het heel vaak en supersaai. Continue je punt herhalen werkt de ander op de zenuwen, is niet nodig en komt neerbuigend over. Je zegt daarmee 'je luisterde de eerste keer niet zo goed dus ik zeg het nog maar een keer. En nog een keer'. Ga er van uit dat je gesprekspartner het niet nodig heeft om jouw punt 6 keer te horen.

8. Laat die onbelangrijke details voor wat ze zijn
De naam van die oudoom die iets vreselijks is overkomen waar je graag over vertelt, het precieze jaar waarin jou gebeurtenis X overkwam, de exacte maand waarin....kortom, al die details waar jij minuten aan spendeert om ze je te herinneren: die interesseren de ander geen drol. Laat ze lekker.
Mensen zijn geïnteresseerd in jou. In jouw verhaal, jouw ervaring, wat je raakte. Niet in jaartallen, leeftijden of namen.

9. Luister
De allerbelangrijkste vaardigheid voor goede gesprekken, en we zijn er zo slecht in. Buddha zei: 'als je mond open is, leer je niet'. We luisteren vaak niet omdat we liever spreken. Wanneer we spreken, hebben we de controle. Wanneer je luistert, geef je je over aan het verhaal van de ander. Als ik praat hoef ik niet te luisteren naar dingen die ik oninteressant vindt, ben ik in de spotlight en kan ik lekker vertellen over mijn eigen ikje. We raken ook snel afgeleid; we kunnen sneller luisteren dan dat de ander kan praten, dus luisteren kost energie.
Maar als je die discipline niet opbrengt, ben je gewoon 2 roependen in de woestijn. En da's geen gesprek.

 "We don't listen to understand, we listen to reply" - Stephen Covey


10. Houd het kort
'A good converstation is like a miniskirt: short enough to retain interest, long enough to cover the subject'. - de zus van Celeste.

 

Tot slot, het allerbelangrijkste voor het voeren van fijne, goede gesprekken: wees vooral geïnteresseerd in andere mensen, dat is het allerbelangrijkste. Houd je mind open, wees nieuwsgierig, praat met mensen, luister meer dan je spreekt en laat je raken.


Wil je ook betere gesprekken, jezelf trainen in luistertechnieken en betere vragen stellen?
Check de trainingen, workshops en individueel denktraject 'Make Me Think'.
Je wordt gegarandeerd een betere gesprekspartner 🙂

Meer inspiratie?

Kan!

De wekelijkse nieuwsbrief OverDenken voorziet je precies van dat wat je zoekt: prikkelende vragen, food for thought, af en toe een grapje en een tip. 

Volgens velen 'de enige nieuwsbrief die ik eigenlijk echt lees'

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven