Blog2019-07-24T16:22:19+00:00
901, 2018

Nee: je leerlingen moet je niet willen laten denken wat jij wilt dat ze denken: gooi je eigen agenda het raam uit.

Door |januari 9th, 2018|Filosoferen met kinderen en jongeren, Uncategorized|0 Reacties

"In mijn klas speelt het winnen en verliezen heel erg. Ze hebben op het schoolplein geen leuke tijd omdat ze zo competitief zijn. Wat ik eigenlijk wil is deze kunstles gebruiken om ze duidelijk te maken wat 'sportief gedrag'  is. Maar dat kan wellicht ook met filosoferen, toch?" Het is een oprechte vraag, en ze is niet de eerste die 'm stelt. Deze leerkracht van groep 6 doet mee aan de training 'Iedereen kan Kunst', waarin ze leert hoe ze [...]

1812, 2017

Een oefening om erachter te komen wat écht belangrijk is

Door |december 18th, 2017|Oefeningen, Uncategorized|0 Reacties

‘Het is toch vanzelfsprekend dat wij hier samen naartoe gaan’ ‘Ik had het fijn gevonden om dit van jou persoonlijk te horen’ ‘Het is nu eenmaal belangrijk dat wij hierin een grens trekken’Herken je die situatie waarin iemand iets zegt en je vermoedt dat er eigenlijk meer onder zit? Of wellicht heb je van jezelf weleens het vermoeden dat wat je uitspreekt, nog een andere, verborgen kant bezit waar jij de vinger niet achter krijgt. ‘Waarom wil ik dit nu [...]

312, 2017

‘Hey!’ What does that inspire you to do?

Door |december 3rd, 2017|Filosoferen met kinderen en jongeren, Uncategorized|0 Reacties

Ik was denk ik een jaar of 5 toen mijn moeder me voor de eerste schooldag een jurkje aan wilde trekken. Iets leuks en fleurigs, met stipjes. Ik wilde niet. Ik hield van bomen klimmen, rennen, door de zandbak rollen. Van modderen, viezeren, prutsen, buitelen, banjeren. Daar paste een jurkje niet bij. Volgens mijn moeder heb ik een hele scène geschopt die ochtend. Eind van het liedje: jurkje ging uit, banjer-outfit ging aan. En nu is daar mijn heldin: Daisy. [...]

2011, 2017

Wanneer moeten opiniemakers even zwijgen?

Door |november 20th, 2017|Denkerij, Uncategorized|2 Reacties

Als praktisch filosoof help ik vooral anderen beter, scherper, helderder denken. En soms valt me iets op waar ik zelf graag even bij stil sta. In dit geval: opiniemakers, opinies en de manier waarop wij het publieke debat voeren. In de felle discussie rond #Metoo en zwarte Piet werd het weer duidelijk: het is vooral belangrijk een mening te hebben. En die mening ook luid en duidelijk te verkondigen. Het internet staat bol van opiniestukken en er is geen talkshow [...]

1311, 2017

Wat domheid je kan opleveren. (spoiler alert: veel.)

Door |november 13th, 2017|Kritisch Denken|0 Reacties

'Congratulations, you're stupid!' Ik kijk hem met grote ogen aan. Zei hij nou net echt dat ik stom ben?! De man naast me kijkt door zijn grote bril terug. Ontspannen, licht onderuit gezakt, glimlachend. ​Hij heeft wel iets guitigs. Hij heeft plezier. Hij wel. Ik voel me vooral belachelijk, gegeneerd en een behoorlijke idioot. Dat dat heel waardevol is, weet ik op dat moment nog niet, daar kom ik pas later achter. ​ Op dit moment ben ik nog in de veronderstelling dat [...]

809, 2017

Reflecteren, doorvragen, samen nadenken: het socratisch gesprek

Door |september 8th, 2017|De kunst van het vragen stellen, Goede gesprekken, Kritisch Denken, Uncategorized|13 Reacties

"Socrati...watte? Socratisch gesprek? Socrates, goh... ja....zegt me wel iets ja. Dat was toch die knakker, die filosoof? Die deed toch iets met vragen stellen enzo? Was best een irritante kerel, of niet? Maar 'socratisch gesprek', nee, zegt me niks. Klinkt vooral een beetje moeilijk".Geeft niets. Hulp is onderweg. Hier is een artikel over het hoe, wat en waarom van het socratisch gesprek. In gewone-mensen-taal. Het is namelijk heel waardevol en een bijzondere ervaring, zo'n socratisch gesprek. Echt. Wie was die [...]

1706, 2017

Denk jij dat je ‘niet creatief’ bent? Da’s dus dikke onzin.

Door |juni 17th, 2017|Creatief denken, Uncategorized|18 Reacties

Waarom iedereen creatief is - ja, ook jij 😉 'Ik ben niet creatief'. Een zinnetje van slechts 4 woorden, meestal gevolgd door een diepe zucht en een blik richting hemel, soms begeleid door een wanhopig handgebaar. Als ik voor iedere keer dat ik dit zinnetje hoorde een euro kreeg, had ik inmiddels dat huisje op die berg in Italië. Mijn antwoord is in dit geval standaard: 'Kook je weleens? Of heb je weleens een feest, presentatie, evenement of bruiloft georganiseerd of [...]

506, 2017

Help! Een deadline!

Door |juni 5th, 2017|Creatief denken, Uncategorized|0 Reacties

  Inzicht in het creatief proces geeft je rust en houvast. Zonder dat je het weet, ben je de hele dag door creatief. (Ja, ook de mensen die zeggen: 'ik ben niet creatief.') Creativiteit is niets anders dan 'scheppend vermogen', en daar zijn we continu mee bezig. Van het bedenken van een nieuw recept tot het voorbereiden van die presentatie op je werk, het ontwikkelen van een nieuw concept of originele marketing-actie, het plannen van een themafeest of bruiloft; je doorloopt [...]

2904, 2017

Filosoferen in de klas: hoe doe je dat?

Door |april 29th, 2017|Filosoferen met kinderen en jongeren, Uncategorized|0 Reacties

Ik had er zoveel zin in: filosoferen in groep 6 van een basisschool. Voor mij een eerste keer met kinderen. Mijn filosofische bagage was niet groot, maar mijn zin, drive en enthousiasme wel. Ik gaf al jarenlang les aan kinderen als theaterdocent. 'Wat kan me gebeuren, ik heb genoeg ervaring met deze leeftijdsgroep en een leuke sessie voorbereid', dacht ik. Dat eerste gesprek liep - achteraf gezien- een beetje in de soep. Mijn denkprikkel was waarschijnlijk te moeilijk, mijn startvraag [...]

2904, 2017

Filosofische vragen over muziek ter inspiratie – gratis download

Door |april 29th, 2017|De kunst van het vragen stellen, Filosoferen met kinderen en jongeren, Uncategorized|0 Reacties

Een tijdje geleden kreeg ik van een collega de vraag of ik haar opdrachtgever kon helpen. Zij was eerder bij een filosofisch gesprek geweest en onder de indruk van wat het samen nadenken en filosoferen allemaal teweeg kan brengen. De opdrachtgever waar ze over sprak was een leuke basisschool. Op de school zou  een groots muziekproject starten en het leek de school leuk als de leerkrachten met de kinderen zouden kunnen filosoferen over muziek. Op die manier ontstaat verdieping, betrokkenheid en [...]

Categorieën

nieuwsbrief