Blog2019-07-24T16:22:19+00:00
2109, 2018

Over twijfelen en niet-weten.

Door |september 21st, 2018|De kunst van het vragen stellen, Denkerij, Uncategorized|0 Reacties

Weet jij hoe je niet-weet? En wat dat je oplevert? In mijn eigen nadenken over mijn boek rond het stellen van verdiepende vragen en de thema’s die ermee samenhangen, kwam ik op een concept dat meer richting het Boeddhisme neigt: niet-weten. Niet-weten is ook de basis van de Socratische houding, een basishouding voor het stellen van goede, verdiepende en uitdagende vragen. Ik denk dat in het ontwikkelen van die vragende houding het concept van niet-weten je kan helpen, misschien nog wel [...]

1207, 2018

Nieuwsgierigheid is een woord om te knuffelen

Door |juli 12th, 2018|Taalliefde, Uncategorized|0 Reacties

Er zijn woorden in de Nederlandse taal die ik eindeloos wil knuffelen. Omdat ze mooi zijn, of grappig. Omdat ze me ontroeren, of omdat ze gek klinken (probeer maar eens het woord 'wang' 10 keer achter elkaar te zeggen en het dan nog serieus te nemen). Of omdat, als je je even installeert in dat woord, blijkt dat het zichzelf precies uitdrukt. Het woord 'nieuwsgierigheid' is zo'n voorbeeld. Het bestaat uit 'nieuws' en 'gierigheid'. Iets nieuws gaat altijd over iets [...]

1206, 2018

Hoe je meer grip krijgt op je emoties: bijsturen van je gedachten als paracetamol tegen frustratie.

Door |juni 12th, 2018|Kritisch Denken|0 Reacties

Het zijn van die lastige dingen soms, emoties. Frustratie, ergernis, boosheid, angst, teleurstelling....zaken waar je helemaal niet op zit te wachten. Ook ik trap er soms nog in: een denkspiraal waar je moeilijk uitkomt, gedachten die onwaar zijn en die je nog gelooft ook, met frustratiegedoe als gevolg.  Ik heb een autootje, Babs. Ze heet Babs, jawel; toen wij klein waren gaf mijn vader de auto standaard een naam (de eerste heette Bertus) en ik ben wel van de tradities [...]

1705, 2018

3 tips om betere vragen te stellen.

Door |mei 17th, 2018|De kunst van het vragen stellen|2 Reacties

We willen allemaal van die vragen stellen die ertoe doen. Een vraag die tijdens een rumoerige vergadering de boel doet stilvallen. Een vraag die je gesprekspartner echt aan het denken zet. Een vraag die verdiept, verbindt, opent of confronteert.  Als dat lukt, is dat magisch. Je kijkt echt even binnen bij de ander. Vragen zijn wat dat betreft een soort toegangspoort tot een andere denkwereld. Soms lukt het ook niet. Dan kun je de woorden niet vinden, de vinger [...]

905, 2018

Dat ene zinnetje dat een gelijkwaardig gesprek meteen om zeep helpt… en we hebben ‘m allemaal weleens uitgesproken.

Door |mei 9th, 2018|Kritisch Denken, Taalliefde, Uncategorized|0 Reacties

Je kent het vast wel: je bent in gesprek met iemand, over een onderwerp dat voor jullie beiden belangrijk is. Je bent het niet met elkaar eens en argumenten vliegen over en weer. En ineens is daar dat zinnetje. Een zinnetje dat het gesprek meteen doodslaat, om zeep helpt. ​Een zinnetje zo subtiel dat je in een gesprek misschien niet eens meteen doorhebt wat het eigenlijk echt betekent en wat het zegt over de uitspreker ervan. Dat zinnetje is: 'Dat [...]

2403, 2018

Filosoferen met kinderen: een handleiding

Door |maart 24th, 2018|Kritisch Denken|0 Reacties

Ik had er zoveel zin in: filosoferen in groep 6 van een basisschool. Voor mij een eerste keer met kinderen. Mijn filosofische bagage was niet groot, maar mijn zin, drive en enthousiasme wel. Ik gaf al jarenlang les aan kinderen als theaterdocent. 'Wat kan me gebeuren, ik heb genoeg ervaring met deze leeftijdsgroep en een leuke sessie voorbereid', dacht ik. Dat eerste gesprek liep - achteraf gezien- een beetje in de soep. Mijn denkprikkel was waarschijnlijk te moeilijk, mijn startvraag [...]

1103, 2018

Creatief Klantvriendelijk in het vliegtuig – zomaar wat ideeën

Door |maart 11th, 2018|Creatief denken, Uncategorized|0 Reacties

Vorige week zat ik in het vliegtuig terug van Mexico naar Nederland. Ik had me 10 dagen begeven in stralende zon, Maya-verhalen, tempels en boeken. We hadden eerst een vlucht van 2 uur, daarna een tussenstop in Houston en vervolgens 9 uur vliegen naar Amsterdam.  Die eerste vlucht was vreselijk: veel turbulentie, wat normaal schijnt te zijn in dat gebied. Nu ben ik in mijn hoofd en fantasie altijd wel een held maar als puntje bij paaltje komt ben ik [...]

2202, 2018

Een filosofisch gesprek: niets is wat het lijkt – een praktijkvoorbeeld

Door |februari 22nd, 2018|De kunst van het vragen stellen, Filosofisch consult, Uncategorized|0 Reacties

Ik vraag hem welke vraag hij wil onderzoeken in dit gesprek. Zijn vraag is: ‘Waarom speel ik nog steeds niet de cello?’ Hij speelt piano, dat wel. De cello kunnen bespelen is al jaren een wens. Er zijn al diverse cello’s bekeken, er is er zelfs eentje gekocht. Die staat nu werkloos op zolder. Waarom komt het er steeds niet van de cello te bespelen, dat is de vraag waar hij graag een antwoord op wil. Dat antwoord, dat krijgt [...]

1402, 2018

Praktische filosofie….kun je dat eten?

Door |februari 14th, 2018|Kritisch Denken, Persoonlijke ontwikkeling, Uncategorized|0 Reacties

​"Wat is het nou precies? Het klinkt wel een beetje vaag, 'praktische filosofie'. Het heeft toch iets zweverigs ofzo, klopt dat?" Ze kijkt me vragend aan, deze nieuwsgierige en kritische dame."Misschien moet je er eens wat over schrijven, zodat iedereen kan lezen wat het precies is". Vond ik wel een goed idee. Dus: is het zweverig, dat praktische filosofie achtige soortvan zeg maar situatie? Nope, nope en...nope. Er staat niet voor niets 'praktische' voor 'filosofie'. Vroeger, in het oude Griekenland, [...]

901, 2018

Nee: je leerlingen moet je niet willen laten denken wat jij wilt dat ze denken: gooi je eigen agenda het raam uit.

Door |januari 9th, 2018|Filosoferen met kinderen en jongeren, Uncategorized|0 Reacties

"In mijn klas speelt het winnen en verliezen heel erg. Ze hebben op het schoolplein geen leuke tijd omdat ze zo competitief zijn. Wat ik eigenlijk wil is deze kunstles gebruiken om ze duidelijk te maken wat 'sportief gedrag'  is. Maar dat kan wellicht ook met filosoferen, toch?" Het is een oprechte vraag, en ze is niet de eerste die 'm stelt. Deze leerkracht van groep 6 doet mee aan de training 'Iedereen kan Kunst', waarin ze leert hoe ze [...]

Categorieën

nieuwsbrief