Foto

Waarom iedereen creatief is – ja, ook jij 😉
‘Ik ben niet creatief’. Een zinnetje van slechts 4 woorden, meestal gevolgd door een diepe zucht en een blik richting hemel, soms begeleid door een wanhopig handgebaar. Als ik voor iedere keer dat ik dit zinnetje hoorde een euro kreeg, had ik inmiddels dat huisje op die berg in Italië. Mijn antwoord is in dit geval standaard: ‘Kook je weleens? Of heb je weleens een feest, presentatie, evenement of bruiloft georganiseerd of gepland?’ ‘Ja, dat wel’. Voila, dus ook jij bent creatief. Echt. 

Ergens heb je wellicht een keer naar je eigen tekening gekeken, die vergeleken met de tekeningen van anderen en jezelf een stempel opgedrukt met ‘niet-creatief’. Zonde, je bent het namelijk wel.
Voordat je kunt zeggen dat je ‘niet creatief’ bent, is het handig te weten wat creativiteit dan precies inhoudt. Daar zijn de geleerden het nog niet helemaal over eens en eenduidige definitie van of visie op creativiteit is lastig te geven. Volgens de Van Dale is creativiteit simpelweg ‘scheppend vermogen’. Wanneer je het zo bekijkt, kun je niet ‘niet creatief’ zijn.

Creëren en scheppen; we doen het de hele dag door.
Wanneer je een nieuw recept bedenkt, denk je na over de ingrediënten en de presentatie op het bord. Moet je een presentatie verzorgen op je werk, dan moet je bedenken wat je wel en niet wilt vertellen, welke slides je gaat gebruiken, wat je aantrekt en of je wel of niet vragen stelt aan je publiek. Ben je je bruiloft aan het plannen, dan moet je onderzoek doen naar catering, bloemen, jurken, locaties en daar keuzes in maken. Veranderen van baan, verhuizen, feestjes geven, vakantieplannen maken: het zijn allemaal kleine creatieve processen zonder dat je je ervan bewust bent.

Je doorloopt steeds de volgende stappen; onderzoeken/verzamelen, kiezen. En dit herhaalt zich een paar keer. Tijdens je proces reflecteer je constant; sluit dit aan? Is dit wat ik wil zeggen? Moet er nog peper of zout of een andere kleur bij? Past dit bij ons doel of onze wensen?
In het onderwijs zijn we al zover dat het creatief proces steeds meer aandacht krijgt. Kinderen leren zelf te onderzoeken, reflecteren en keuzes maken, vaak met kunstonderwijs als startpunt.

Kunstenaars doen dat namelijk de hele tijd, creatieve processen doorlopen.
Daar kunnen we veel van leren; wij willen vaak in een rechte streep naar het eindresultaat. Als jager/verzamelaar was dat -vroegah- hartstikke handig, als modern ‘creatief schepper’, not so much.

Het kan je heel erg helpen te weten dat je, zonder dat je het weet, vaak een creatief proces doorloopt. Inzicht hebben in een dergelijk proces kan je helpen bij het maken van keuzes en creëren van opties. Het geeft je in ieder geval houvast en zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat je met meer plezier in je project staat. Want scheppen, da’s hartstikke leuk.

Zijn sommige mensen niet gewoon creatiever dan anderen?
Ja. Net zoals sommige mensen hoger kunnen springen of sneller kunnen rennen dan anderen. Net als springen en rennen is je creatief denkvermogen te ontwikkelen. Je kunt je denken als het ware stretchen, oprekken, verstevigen. Het heeft vooral te maken met durven experimenteren, prutsen en falen. En dat kunnen we allemaal.

Wil je meer lezen over de verschillende fases van een creatief proces, met een aantal tips? Lees dan ook het artikel ‘Help, een deadline! Inzicht in het creatief proces’

Je eigen creativiteit trainen en ontwikkelen?
Of heb je een concrete creatieve vraag?
Organiseer een training Creatief Denken!

***

De Denksmederij begeleidt mensen, jongeren, organisaties, scholen in het ontwikkelen van hun creatief denken enerzijds en het ontwikkelen van dialoogvaardigheden/scherp en kritisch denken anderzijds. In training, workshop of individuele coaching. De Denksmederij ontwerpt leerervaringen in een unieke mix van theater, creatief denken en praktische filosofie. Meer weten? Neem contact op via www.denksmederij.nl
Voor meer inspiratie, tips en overdenkingen rond creativiteit en nadenkerij, schrijf je in voor de nieuwsbrief ‘Overdenken’.

Lees ook: